Gör din egen sömndagbok!

    4 maj, 2018 Nyheter

    Få bättre koll på din sömn med en sömndagbok

    Sömnproblem är vanligare än många tror. I Sverige upplever 6 av 10 att de sover för lite. Oftast är det dock inget du behöver oroa dig för. Kroppen är duktig på att kompensera för att vi då och då sover för lite, men om du sover för lite natt efter natt, blir trött, mår dåligt och fungerar sämre i vardagen, kan du behöva hjälp med att få bättre sömn. Ett sätt att få koll på hur dåligt du verkligen sover är att skriva sömndagbok.

    Hur skriver man sömndagbok?

    I sömndagboken skriver du varje dag ner svaren på följande frågor:

    • Vilken tid gick du och la dig?
    • Vilken tid somnade du?
    • Vilken tid vaknade du?
    • Hur många gånger var du vaken under natten?
    • Vad gjorde du på kvällen innan du gick och la dig?
    • Hur fungerade dagen efter?
    • Sov du något på dagtid dagen efter?

    Ett första steg till bättre sömn kan vara att testa att sova med ett tyngdtäcke. Ett tyngdtäcke har inga biverkningar och hjälper kroppen att komma till ro. Så varför inte testa ett Sleepie tyngdtäcke?!