Så påverkas sömn av mat och dryck

    23 april, 2019 Nyheter

    Saker du kan undvika för att sova bättre

    Det viktigaste att tänka på vad gäller mat och sömn är att undvika mat med mycket mättat fett, som feta såser, snabbmat, godis och andra sötsaker, samt starkt kryddad mat, timmarna innan man går och lägger sig. Alkohol, koffein och tobak bör du också undvika. Alkohol kan visserligen göra att du somnar lättare, men din sömn blir ytligare och mer orolig. Dessutom sover du ofta kortare med alkohol i kroppen, plus att alkoholens avslappnande effekt kan bidra till att du snarkar mer och sover sämre därför.

    Nikotin och koffein

    Nikotin och koffein kan också störa sömnen, och det tar ofta längre tid att somna om du rökt eller snusat precis innan du lägger dig. Nikotinet kan också göra att du vaknar fler gånger under natten. Koffein finns i kaffe, te, coladrycker eller energidrycker, och det varierar från person till person hur sent du kan dricka sådant som innehåller koffein om du vill kunna somna utan problem.​

    Inte bara vilken mat, utan när du äter spelar roll

    En tumregel brukar vara att inte äta senare än två timmar före du går och lägger dig. Äter du för sent är kroppen fortfarande aktiv i matsmältningsprocessen och det blir svårare att slappna av och komma till ro. Ett annat tips är att aldrig lägga sig varken proppmätt eller hungrig, utan försöka äta något lätt men mättande lagom långt innan sänggående.