Spendera så lite tid som möjligt i sängen – sov bättre!

    5 april, 2019 Nyheter

    Försök att göra sängen till en lugn och avkopplande plats där du sover, ingenting annat.

    Här är några sömntips på vad du kan göra för att hjärnan ska koppla ihop sängen med att sova:

    • Se till att det är mörkt, tyst och svalt där du ska sova. Idealtemperaturen är 14-18 grader. Om du upplever störande ljud kan du testa öronproppar.
    • Jobba inte i sängen. Sitt hellre någon annanstans, helst i ett annat rum än sovrummet.
    • Titta inte på klockan i sovrummet. Att hela tiden ha koll på klockan och räkna sömntimmar kan innebära en väldig stress i sig. Lägg mobil och klocka så att du inte ser dem från sängen.
    • Gå upp om du inte kan sova. Det värsta du kan göra om du inte kan somna är att ligga kvar och försöka. Gå upp, gör något annat stillsamt, till exempel läsa eller lyssna på avslappnande musik, ändra fokus, låt sängen bli sval och vänta på att tröttheten kommer.
    • Använd tyngdtäcke. Tyngden från täcket hjälper dig att slappna av och snabbare komma till ro inför natten.